Naturlig kropp- og ansiktskrem!

Jeg har begynt å lage min egen krem for ansikt og kropp. Den virker veldig bra, og jeg må stadig lage mer for å gi bort og selge til venner og kjente. Oppskriften er veldig enkel og ingrediensene lette å få tak i. Her får du den så du kan lage den hjemme selv:

1 liten krukke krem:

1 toppet ss kakaosmør
1 toppet ss extra virgin kokosolje
2 ss sheasmør
1 ts olivenolje extra virgin
1 ts mandelolje
Noen dråper eteriske oljer, f.eks. lavendel eller annen blomsterlukt.


Smelt kakaosmør i vannbad eller på svakeste varme på en induksjonstopp. Ha i Cocosa og sheasmør og rør godt til alt har smeltet. Ta av varmen og bland inn oljene. Visp godt. Hell rett i en egnet krukke, f.eks. en gammel krukke du hadde den tidligere dagkremen din i, og sett i kjøleskapet. Er stiv og klar til bruk på 1 time. Oppbevares i vanlig romtemperatur.


Kakaosmøret og kokosoljen kan du kjøpe hos Økosjokolade. Sheasmøret kjøper jeg hos iHerb. Olivenoljen kjøper jeg i en vanlig dagligvare og mandeloljen og de eteriske oljene kjøper jeg på Apoteket. Lykke til!

Kommentarer

  1. Veldig lurt. Jeg holder på å bruke opp alt jeg har av ferdigkjøpte og kjemikaliefylte remedier, men så snart de er vekke, så skal jeg prøve ut denne :) Eller bare kjøpe jojobaolje og sheasmør og kline på :P

    SvarSlett
  2. Blir en fin krem dette. Stod bare å eksprimenterte på kjøkkenet her og tenkte at det må da finnes billige og bra måter å lage kremer på. Er veldig fornøyd med denne oppskriften, og bruker den hver dag som ansiktskrem. Sheasmør i seg selv er jo veldig bra. Du blir ganske fet av rent sheasmør da, smør på litt en stund før man skal ha på klær eller sminke. Er super som leppomade!

    SvarSlett
  3. Hei. Er allergisk mot mandler.. Kan man da bruke mandelolje..?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jeg ikke helt sikker på. Noen reagerer jo veldig sterkt på alt som har med mandler å gjøre. Det beste er sikkert å bare droppe mandeloljen. Er fin krem uten. Evt ta dobbelt så mye olivenolje i eller annen god olje. :-)

      Slett
  4. Hei! Fin blogg og oppskrift! Jeg ønsker å lage denne kremen. Jeg lurer på dette med de eteriske oljene: Er de kun for luktens skyld (kan jeg droppe de er spørsmålet) eller har de også noen funksjoner for huden?Får jeg i såfall tak i økologiske oljer?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anonym! Eteriske oljer er mest for lukten sin skyld og kan gjerne droppes. Det finnes økologiske oljer som har en positiv effekt på hud og humør, så det går evt å eksprimenter med disse. Hvis du dropper ekstra lukt, kommer kremen til å lukte hvit sjokolade med nøtter ;) Jeg synes det lukter veldig godt!

      Slett
  5. Hei!
    Imponert over bloggen din! Jeg sitter sammen med min 15-årige datter, og vi har lyst til å prøve å lage vår egen krem til ansiktet. Min datter har typisk "pubertets-hud" med kviser i T- sonen, ellers normal hud. Tror du denne kremen vil egne seg for henne, eller har du noen andre tips om hva man kan tilsette for denne hud-typen?
    Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg beklager sent svar. Har ikke blogget på en tid... For å svare på spørsmålet ditt: Min erfaring er at denne type krem passer alle hudtyper. Men mennesker er forskjellige, så noen synes den er helt topp og andre passer den kanskje ikke så bra for. Det er bare å prøve det ut. Ingrediensene er rene og gode og kremen er lett å lage. Lykke til!!!

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg